eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

A távközlési szektor helyzete, 2002. II. negyedév

2002. augusztus 01.

A GKIENET Kft. 2002 második félévében immár hetedik alkalommal végezett piackutató felmérést a távközlési szektor vállalatainak körében. A célcsoportot a távközléssel foglakozó vállalatok, a kábeltelevízió-, az internet-, valamint a mobiltelefon-szolgáltatást nyújtó cégek jelentették.

A távközlési szektor szereplői nem számítanak jelentős változásra a díjakat illetően. Csökkenésre leginkább a nemzetközi hívások díjaiban lehet számítani. Folyamatosan nő a nagyobb sávszélességet, gyorsabb adatáramlást biztosító vonalak száma. Az analóg fővonalak száma folyamatosan csökken, és egyre inkább tért hódít az ISDN kapcsolat. A mobil-előfizetések terén még nem telítődött a magyar piac, 2002-ben és 2003-ban egyaránt 15% feletti piacbővülésre lehet számítani.

Az IP alapú hangátvitelt leginkább a nemzetközi hívásoknál használják. Jelenleg a hagyományos telefonszolgáltatás és az ISDN-szolgáltatás a legelterjedtebb, viszont nagyon megnőhet a VOIP szolgáltatás népszerűsége.

A hangátviteli és az adatátviteli piacon egyaránt nagyon fontos versenytényező az ár, de a szolgáltatások minősége is egyre lényegesebbé válik. A csoport vállalatai több mint 11 milliárd forintot fordítanak hálózatfejlesztésre. A hálózatfejlesztés legjelentősebb akadályát a magas költségek és a hosszú megtérülési idő jelenti.

Az elektronikus beszerzés és értékesítés nem jellemző a távközlési szolgáltatóknál körében.

Az internet-szolgáltatók egyre több előfizetőnek biztosítanak hozzáférés a világhálóhoz. A lakossági piac növekedése dinamikusabb, mint a vállalati szektoré. Jelenleg a hagyományos dial-up rendszerű Internet-hozzáférés a leggyakoribb, azonban ilyen kapcsolat részaránya csökkenni fog a következő 12 hónapban. A legnagyobb bővülés a kábeltelevíziós előfizetők körében várható. Bár ezek részaránya még 12 hónap múlva is csak 2,6% lesz.

A legnagyobb forgalomnövekedésre az internetes nagykereskedelemben számítanak, de az egyéb elektronikus kereskedelmi megoldások és az internetes reklámpiac szerepe is jelentősen növekedni fog.

A lakossági és a vállalati szegmensben egyaránt az ár és a minőség a két leglényegesebb versenytényező. A szolgáltatók árbevételének 51%-át az internet-előfizetési díjakból jár.

Az elektronikus értékesítés és beszerzés nem jellemző az internet-szolgáltatók körében. A versenyképesség javulásának leginkább a fizetőképes kereslet hiánya állja útját, de szintén komoly probléma az állami szabályozás, a magas működési költségek, és a túl erős verseny.

Jelenleg körülbelül 1600 ezer főre tehető a kábeltv előfizetők száma. A kábeltvszolgáltatók már a fogyasztók 89%-ának biztosítanak csillagpontos hozzáférést. Az előfizetők számának folyamatos bővülésére a következő egy évben is folyamatos lesz. A kis cégek szerint az ár, a nagy cégek szerint a szolgáltatás minősége a legfontosabb versenytényező. Jelenleg még nem jellemző, hogy a kábeltelevíziós cégek internet-szolgáltatást nyújtanának, azonban arányuk vélhetően emelkedni fog a következő 12 hónap folyamán. Az elektronikus értékesítés és beszerzés nem jellemző a kábeltelevíziós vállalatokra, és ebben a kérdésben nem is várható lényeges szemléletváltás.

Hasonló kutatásaink

FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD