eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

A turizmus helyzete az internet gazdaságban

2004. április 01.

Bár a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos információk és tartalmak a legkeresettebbek közé tartoznak a világhálón, a hazai szálláshely-szolgáltatók online szolgáltatásainak használata még nagy lehetőségeket rejt magában.

I. Összefoglaló

2004. I. negyedévben a hazai szállodák 52%-a, a panziók 25%-a biztosított lehetőséget interneten keresztül szobafoglalásra. A tavalyi évben az összes szállodai szobafoglalás 7%-át, a panziók esetén 6%-át kezdeményezték online, ám az így megrendeltek szobák interneten keresztül történő kifizetésének aránya az 1%-ot sem érte el az összes szobafoglalásból. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szobák online kifizetésére a szállodák 8%-a, míg a panziók kevesebb mint 1%-a nyújt lehetőséget.

A szállodák és panziók internetes tevékenységének jellemzői 2003-ban (%-ban)

(Az összes szálloda, illetve panzió %-ában)
2004-i-turizmus-ellatottsag

II. Részletes ismertetés

2004 áprilisában a szállodák 86%-a, a panziók 70%-a rendelkezett internet kapcsolattal, míg saját honlapot a szállodák 70%-a, a panziók 50%-a épített ki.

Minél magasabb egy szálloda vagy panzió csillagszáma, annál valószínűbb, hogy csatlakozik a világhálóra, illetve rendelkezik honlappal. A 4 és 5 csillagos szállodák internet-ellátottsága közel 100%-os, míg az 1 és 2 csillagos szállodáké csupán 60%. A panziók esetén a 3 csillagosok 76%-ának, míg az 1 és 2 csillagos szolgáltatók 66%-nak volt Internet-elérése.

A 4 és 5 csillagos szállodák nagyobb hangsúlyt helyeznek a külföldi weboldalakon történő megjelenésre, mint a hazaira, ami a 4 és 5 csillagos szállodába látogató külföldiek magasabb arányának következménye. Ezzel szemben az 1 és 2 csillagos szállodák jellemzően a helyi, vagy megyei turisztikai portálokon való megjelenést preferálják.

A honlappal rendelkező szállodák többségében (75%) lehetőséget biztosítanak honlapjukon keresztül történő szobafoglalásra, ugyanakkor az interneten keresztül beérkezett megrendelések feldolgozása döntő többségében még teljesen, vagy részben manuális úton történik. A belső nyilvántartással integrált automatikus feldolgozás feltétele, hogy a szállodák a front- és back-office rendszereiket integrálják. Ez az integráltság még a 4 és 5 csillagos szállodák közel 60%-ában is hiányzik.

Az internetes honlapjukról érkező szobafoglalás feldolgozása hogyan történik?
2004-i-turizmus-foglalas

A tavalyi évben az online szobafoglalásra lehetőséget biztosító szállodák esetén az összes szobafoglalás 12%-a, a panzióknál 19%-a az interneten keresztül történt. A jövőben ez az arány várhatóan tovább emelkedik, és a válaszadók várakozásai szerint 2004-ben a szállodáknál elérheti a 25%-ot, míg a panzióknál a 28%-ot.
A szobafoglalásra lehetőséget biztosító szállodák egynegyedénél lehet a bankkártya adatainak elküldésével az online megrendelt szoba árát kifizetni. A panziók közül erre alig 1% biztosított lehetőséget. Az online fizetésre lehetőséget biztosító szállodáknál az interneten keresztül megrendelt szobák 17%-ánál kezdeményezték a fizetést a világhálón keresztül 2003 folyamán.

III. A felmérésről

A 2004 első negyedévében készült kutatás során több mint 300 szálloda és panzió vállalta a kérdőív kitöltését.

GKIeNET Kft. – T-Mobile Rt. – Sun Microsystems Magyarország Kft.

Hasonló kutatásaink

FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD