Diákmunka: a karrier első lépcsőfoka

  • május 5, 2015
640 360 eNet

A diákmunka generációk óta a szakmai karrier első lépcsőfoka sokak számára, afféle belépő a munka világába, ami nem csak anyagilag segíti a diákokat, hanem az álláskeresés során hasznos munkatapasztalatokkal, személyes kapcsolatokkal, önéletrajzba beírható referenciával is.

A Schönherz Iskolaszövetkezet megbízásából az eNET Internetkutató 2015. áprilisában 899 fős, a 18-60 éves magyar internetezőket reprezentáló kutatást végzett a diákmunkával kapcsolatban.

Diákmunka, az élet iskolája generációkon át

A diákmunka rendkívül elterjedt: a felnőtt magyar diákok 35%-a jelenleg is dolgozik tanulmányai mellett, míg 32%-uk most éppen nem, de korábban már végzett valamilyen munkát a tanulás mellett. További 18% azok aránya a tanulók között, akik eddig még nem dolgoztak tanulmányaik mellett, de már a közeljövőben, a következő félévben tervezik, hogy így tesznek.

A tanulás mellett végzett munka hagyománya generációk óta jelen van a magyar társadalomban: a jelenleg aktív kereső válaszadók 54%-a számolt be arról, hogy már diákévei alatt is vállalt valamilyen munkát, míg a nyugdíjasok 65%-a emlékszik így.

A lehetséges diákmunkák széles spektrumot ölelnek fel, és a hallgatók élnek is a különböző lehetőségekkel. A diákok 36-36%-a számolt be arról, hogy nyári munkát végzett tanulmányai alatt, illetve, hogy tanulmányi időszakban alkalmi jelleggel dolgozik vagy dolgozott. Tízből három diák (28%) viszont nem érte be alkalmi vagy szezonális munkákkal, hanem részmunkaidőben folyamatosan dolgozik vagy dolgozott tanulmányai mellett. Egytizedük pár hetes-hónapos, míg 13%-uk ennél hosszabb, legalább 3 hónapos gyakornoki munkát végez vagy végzett. 8%-uk a családi vállalkozásba segített vagy segít be tanulmányai mellett.

Nemcsak a pénzről szól

A diákmunka végzésének legerősebb motivációja érthető módon a pénzkereset, de egyáltalán nem az egyetlen. Erős motiváló erő az általános és a speciális, a választott szakmával kapcsolatos tapasztalat és gyakorlatszerzés is, ahogy azt is felismerték a tanulók, hogy a diákévek alatt végzett munka az önéletrajzukban is jól fog mutatni későbbi munkakeresésük során, jó referencia a későbbi munkaadó számára.

A diákmunka melletti szempontok fontossága
(értékelések átlaga a diákmunkát végző/végzett diákok körében 1-5; ahol 1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos; N=50)

pénzkereset

4,8

általános munkatapasztalat-szerzés, „megmerülés” a munka világában

3,9

saját szakmájával kapcsolatos tapasztalatszerzés, szakmai gyakorlat megszerzése

3,8

jó pont szerzése az önéletrajzban későbbi elhelyezkedéshez

3,7

ismeretségkötés, kapcsolati háló építése

3,5

potenciális későbbi elhelyezkedési lehetőség a diákmunka helyén

3,1

A diákmunkát vállalók összességében meglehetősen elégedettek a pénzkeresetet illetően, e téren iskolai osztályzatokkal mérve erős négyesre értékelték terveik megvalósulását. Ezen kívül alapvetően elégedettek még az általános munkatapasztalat-szerzéssel is. Más tényezőkkel közepes mértékben voltak megelégedve.

A diákmunka kiszámítható és barátságos

A diákmunka körülményei alapvetően jók a diákok tapasztalatai alapján. Erre lehet következtetni abból, hogy a diákmunkát vállalók minden vizsgált szempont szerint átlagosan a közepesnél jobb értékeléseket adtak. Általában jónak tartották a munka kiszámíthatóságát, tervezhetőségét – ami egy diák számára kiemelt fontosságú lehet a munkának a tanrendjébe való beillesztés miatt. Ugyancsak jónak ítélték a munkatársak segítőkészségét és a munkahelyek hangulatát is. Ezekkel a tényezőkkel voltak a legelégedettebbek. De csaknem ilyen jó véleménnyel voltak a munkaidő mennyiségével és a munka tartalmával, a munkaidő napszaki és heti eloszlásával, valamint a munkahely elérhetőségével is. A javadalmazással már valamivel kevésbé, de a közepest még egyértelműen meghaladó mértékben voltak elégedettek a diákok.

Segítség az álláskeresésben – a korábban diákmunkát végzők tapasztalatai

A korábban diákmunkát végzett aktív keresők beszámolói visszaigazolják a jelenleg diákmunkát végzők reményeit. Akik már nem diákok, de tanulmányaik mellett végeztek valamilyen munkát, jelentős arányban számoltak be arról, hogy ez segítette őket álláskeresésük során. Legnagyobb arányban, 31%-ban arról számoltak be, hogy olyan munkatapasztalatokat szereztek, amelyek segítették őket abban, hogy állást kapjanak. De közel egyötödük, 19%-uk még közvetlenebb kapcsolatot talált a diákmunka és a későbbi karrier között: őket felvették oda, ahol korábban diákként dolgoztak. 16%-nyian említették ebből a körből, hogy a diákmunka során olyan kapcsolatokat szereztek, amelyek segítették őket az álláskeresésben, míg 14%-nyian tartották előnynek, hogy az önéletrajzukban szerepeltetni tudták diákmunkájukat.

2015_05_05_kep_01

Szülők a diákmunkáról

Azok a szülők, akiknek van felsőoktatásban tanuló gyermekük, 60%-ban számoltak be arról, hogy (legalább egy) gyermekük tanulmányai mellett dolgozik is.

A felsőoktatásban tanuló hallgatók szülei egyértelműn hasznosnak tartják, ha gyermekeik tanulmányaik mellett diákmunkát végeznek. Az iskolában szokásos 1-5 skála helyett egy pontosabb értékelést adó 1-7 skálán a válaszadók körülbelül fele egyértelmű elköteleződését jelezte a diákmunka mellett. A nagykorú gyermekek szüleinek fele (51%-a) teljesen egyértelműnek tartja, hogy a diákmunka jó, mert munkatapasztalatokhoz vezet, és közel ennyien (48%-nyian) vélik úgy, hogy a diákmunka a kapcsolatépítésben segíti majd most még tanuló gyermekeiket.

A diákmunka szerepe tehát egyáltalán nem merül ki abban, hogy anyagi segítséget nyújtson a diákévek során a hallgatóknak. Fontos szerepe van abban is, hogy tapasztalatszerzés és kapcsolatépítés révén megkönnyíti a tanulmányok utáni munkába állást. Így egyaránt hasznos a diákok és későbbi munkáltatóik számára.

 

eNET – Schönherz Iskolaszövetkezet