Online áruházak 2006 – dinamikus piaci növekedés

2006. 11. 01.

I. ÖSSZEFOGLALÓ

  • 2005-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 19 milliárd forintot, s 2006-ra közel 26 milliárd forint várható.

  • Az online áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. A kedvezményt nyújtó boltok több mint 82%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.

II. A FELMÉRÉS EREDMÉNYEI

Magyarországon a GKI Zrt. becslése szerint 2004-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, 2005-ben meghaladta a 19 milliárd forintot. 2006-ban pedig közel 26-27 milliárd forint körül alakul majd a forgalom.

Forgalom

Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok “választéka”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel is rendelkező áruházak között. Újabb üzleti modellek is megjelentek a piacon (“online boltok piactere”, “bevásárlóközpontok”), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, gyakran kiszervezték “online” tevékenységüket, egy külön cégben végzik azt.

Becslésünk alapján 2005-ben a piaci szereplők háromnegyedének az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2006-ban azt tapasztaltuk, hogy a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat elért áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett 2005-höz képest, ennek alapján egyes piaci szereplők megerősödésére következtetünk. Mivel a legnagyobb áruházak folyamatosan növelni tudják árbevételüket, az új belépők viszont szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába tartoznak, a piaci koncentráció 2005-ről 2006-ra valószínűleg nem fog érezhetően változni.

Az átlagos árbevétel alakulása, 2003-2006 (millió ft) (n=70)

Árkedvezmények

A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 82%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.

Az online áruházukban forgalmazott termékek olcsóbbak-e az offline kereskedelmi egységekben forgalmazott termékeknél?

Igaz a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az “árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban. Az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

Érdekképviselet

A bejegyzés alatt álló “Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK)” Egyesület – amelynek a GKI Gazdaságkutató Zrt. leánycége, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft is az alapítója – munkájával szeretné elérni, hogy Magyarországon megerősödjön az a szakmai, üzleti és jogszabályi környezet, amely segíti az elektronikus kereskedelem terjedését, erősíti a felhasználói bizalmat , és lehetővé teszi, hogy az érintett vállalkozások a törvényi szabályozást betartva kiaknázhassák az elektronikus kereskedelemben rejlő üzleti lehetőségeket.

A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület céljaink megvalósítása érdekében a Szövetségbe hív mindenkit, aki egyetért az elektronikus kereskedelem fontosságával, gazdaságélénkítő szerepével, egyetért céljaival és tevőlegesen is részt kíván venni a munkájában.

Online aukciós piacterek – C2C

A www.vatera.hu, Magyarország vezető online aukciós piactere (C2C), 2006. első felében meghaladta a 2 milliárd forint átmenő forgalmat. A tavalyi tendenciákat figyelembe véve a cég átmenő forgalma év végére meghaladhatja a 4 milliárd forintot. Az év első felében az oldalon regisztrált felhasználók száma meghaladta a 180.000-t, míg a feltöltött termékek száma megközelítette a 4 milliót.

III. A KUTATÁSRÓL

A kutatás eredményeként 2006 első félévében közel 800 interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi áruházat kerestünk fel e-mailen keresztül – html alapú – önkitöltős kérdőívünkkel, amelyek közül 53-at kaptunk vissza kitöltve. A kitöltők között voltak olyan üzemeltetők, amelyek több áruházat is működtetnek, így ezek a kérdőívek aggregáltan tartalmazták a válaszokat. Ennek tükrében összesen közel 70 online áruház jelenlegi helyzete és jövőbeli várakozása alapján elemeztük az elektronikus kereskedelem e színterét.