eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Online áruházak 2006 – dinamikus piaci növekedés

2006. november 01.

I. ÖSSZEFOGLALÓabra1

  • 2005-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 19 milliárd forintot, s 2006-ra közel 26 milliárd forint várható.
  • Az online áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. A kedvezményt nyújtó boltok több mint 82%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.


II. A FELMÉRÉS EREDMÉNYEI

Magyarországon a GKI Zrt. becslése szerint 2004-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, 2005-ben meghaladta a 19 milliárd forintot. 2006-ban pedig közel 26-27 milliárd forint körül alakul majd a forgalom.
Forgalom

Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok “választéka”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel is rendelkező áruházak között. Újabb üzleti modellek is megjelentek a piacon (“online boltok piactere”, “bevásárlóközpontok”), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, gyakran kiszervezték “online” tevékenységüket, egy külön cégben végzik azt.
Becslésünk alapján 2005-ben a piaci szereplők háromnegyedének az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2006-ban azt tapasztaltuk, hogy a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat elért áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett 2005-höz képest, ennek alapján egyes piaci szereplők megerősödésére következtetünk. Mivel a legnagyobb áruházak folyamatosan növelni tudják árbevételüket, az új belépők viszont szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába tartoznak, a piaci koncentráció 2005-ről 2006-ra valószínűleg nem fog érezhetően változni.

Az átlagos árbevétel alakulása, 2003-2006 (millió ft) (n=70)

2006-i-jelentes-online-atlagos

Árkedvezmények

A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 82%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.

Az online áruházukban forgalmazott termékek olcsóbbak-e az offline kereskedelmi egységekben forgalmazott termékeknél?

2006-i-jelentes-online-olcsobbe

Igaz a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az “árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban. Az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

Érdekképviselet

A bejegyzés alatt álló “Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK)” Egyesület – amelynek a GKI Gazdaságkutató Zrt. leánycége, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft is az alapítója – munkájával szeretné elérni, hogy Magyarországon megerősödjön az a szakmai, üzleti és jogszabályi környezet, amely segíti az elektronikus kereskedelem terjedését, erősíti a felhasználói bizalmat , és lehetővé teszi, hogy az érintett vállalkozások a törvényi szabályozást betartva kiaknázhassák az elektronikus kereskedelemben rejlő üzleti lehetőségeket.
A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület céljaink megvalósítása érdekében a Szövetségbe hív mindenkit, aki egyetért az elektronikus kereskedelem fontosságával, gazdaságélénkítő szerepével, egyetért céljaival és tevőlegesen is részt kíván venni a munkájában.

Online aukciós piacterek – C2C

A www.vatera.hu, Magyarország vezető online aukciós piactere (C2C), 2006. első felében meghaladta a 2 milliárd forint átmenő forgalmat. A tavalyi tendenciákat figyelembe véve a cég átmenő forgalma év végére meghaladhatja a 4 milliárd forintot. Az év első felében az oldalon regisztrált felhasználók száma meghaladta a 180.000-t, míg a feltöltött termékek száma megközelítette a 4 milliót.

III. A KUTATÁSRÓL

A kutatás eredményeként 2006 első félévében közel 800 interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi áruházat kerestünk fel e-mailen keresztül – html alapú – önkitöltős kérdőívünkkel, amelyek közül 53-at kaptunk vissza kitöltve. A kitöltők között voltak olyan üzemeltetők, amelyek több áruházat is működtetnek, így ezek a kérdőívek aggregáltan tartalmazták a válaszokat. Ennek tükrében összesen közel 70 online áruház jelenlegi helyzete és jövőbeli várakozása alapján elemeztük az elektronikus kereskedelem e színterét.

Hasonló kutatásaink

  • A turizmus helyzete az internet gazdaságban
    Bár a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos információk és tartalmak a legkeresettebbek közé tartoznak a világhálón, a hazai szálláshely-szolgáltatók online szolgáltatásainak használata még nagy lehető...
  • Egyelőre válságmentes az online kiskereskedelem
    2009 első félévében Magyarországon már több mint 2.400 interneten, kosaras rendszerben árusító kiskereskedelmi áruház működött. Az internetezők számának folyamatos növekedése mellett az online vásá...
  • Közel három és fél millió e-vásárló
    2014-ben az online vásárlók száma elérte a 3,4 millió főt Magyarországon, ami a rendszeresen internetezők 72%-át jelenti. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok/ajándékok és ruházat...
  • Továbbra is szárnyal az online bónusz/kupon piac
    6,5 milliárd Ft-os forgalmat bonyolított Magyarországon 2012-ben az online bónuszos/kuponos piac. Miközben a szereplők száma csökken és a piaci konszolidáció jelei láthatók, a legnagyobb oldalak né...
  • 200 Mrd Ft lesz idén az internetes kiskereskedelmi forgalom
    A magyarországi kiskereskedelmi forgalom 2,7 százaléka bonyolódott interneten keresztül 2012-ben – derül ki az eNET most közzétett éves felméréséből. Az összesen 177 milliárd Ft-os forgalom idén to...
  • A hölgyek a jövő internetes vásárlói
    Egyre több magyarországi online áruház megjelenését alakítják át a hölgyek igényei szerint, és a jelenlegi trendek alapján 2012-re az internetes vásárlók fele már nő lesz hazánkban. Az elmúlt egy é...
FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD