eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

18 ezerrel több internetbanking ügyfél három hónap alatt

2003. október 01.

A GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. és a Westel Mobil Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve – negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalónkban a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.



I. Összefoglaló

  • 2003 II. negyedévében az internetes alkalmazások jövőjére vonatkozó pénzintézeti várakozásokat mutató GKI-Westel e-Pénzügyi Index értéke 16,7-ra csökkent, de a csökkenés nem tekinthető szignifikánsnak.
  • 2003. június 30-án 282 ezer internetbanki lakossági és 49 ezer internetbanki vállalati ügyféle volt a hazai hitelintézeteknek.
  • A lakossági internetbanki (szerződéssel rendelkező) ügyfelek száma 55%-kal, a vállalatiaké 90%-kal növekedett az elmúlt egy évben.
  • Mind a vállalatok, mind a lakosság leginkább átutalások indítására és számlainformációk lekérdezésére fogja a jövőben is az internetbankot használni.
  • A biztosítások internetes értékesítése még 2003 első félévében is marginális volt, és áttörés 2003. év egészében sem várható.


II. A felmérés eredményei

A pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe a fenti részindexek számtani átlaga. 2003 II. negyedévében a GKIeNET-Westel e-Pénzügyi Index értéke 16,7 volt, ami csökkenést jelent az előző negyedévhez viszonyítva. Az internetes alkalmazások jövőjére vonatkozó pénzintézeti várakozásokat mutató index a pozitív tartomány alsó negyedében ingadozik, amely visszafogott, de a többi szektorral összehasonlítva mégis a legoptimistább várakozásokat takarja.

GKIeNET-Westel e-pénzügyi index
-100 [teljes pesszimizmus] és a +100 [teljes optimizmus] skálán

2003-ii-jelentes-penzugyi-epenzugyi1

Internetes banki ügyfelek

2003. június 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok kb. 282 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 6,7%-kal több mint 3 hónappal és 55% több mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 49 ezer volt, ami 20%-os, illetve 90%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során.

Internetbanki lakossági ügyfelek száma és átlagos aránya az internetes bankoknál*

2003-ii-jelentes-penzugyi-internetbanki1

* 2003. március 31-től az internetes pénzügyi szolgáltatást nyújtó takarékszövetkezetekkel együtt

2003. június 30-án az internetbanki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan kb. 7,5%, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan kb. 12% volt.

Banki internetes tranzakciók

A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása, valamint a tranzakciók/számlainformációk lekérdezése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A lakosság körében erősödő keresletre számítanak a válaszadók az értékpapírok (részvények kivételével) kereskedésének igénybevétele esetében is.

Az interneten keresztül adott megbízások arányának várható változása a következő 12 hónap során a bankok véleménye alapján
- egyenlegértékek a -100 [jelentősen csökken] +100 [jelentősen nő] skálán, 2003. II. negyedév -

2003-ii-jelentes-penzugyi-megbizasok

Biztosítók internetes értékesítése

2003 első félévében a biztosítók internetes értékesítésből származó állománydíj-bevétele csupán a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetében haladta meg az 1%-os arányt az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cégnél. A többi online termék esetében marginális, 1% alatti az internetes állománydíj-bevétel aránya.

Az internetes értékesítési lehetőség elterjedésének megfelelően a biztosítók a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és az utasbiztosítás interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során.

Ennél kisebb, de még számottevő növekedési potenciállal a balesetbiztosítás rendelkezik, míg a casco és egészségbiztosítás esetében csak mérsékelt online sikerrel számolnak a cégek.

Az életbiztosítások online értékesítésének jelentősebb felfutása csupán a későbbiekben várható.

Biztosítási termékek internetes értékesítésítésének várt növekedése a következő 12 hónap során
- egyenlegértékek -100 [jelentősen csökken] +100 [jelentősen nő] skálán, 2003. II. negyedév -
2003-ii-jelentes-penzugyi-biztositok

III. A kutatásról

A felmérés 2003 augusztusában zajlott a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívek segítségével, teljes körűen megkérdezve a hitelintézeteket, az internetes takarékszövetkezeteket és a biztosítótársaságokat. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 69%-a, díjbevétel alapján a biztosítók 45%-a képviseltette magát a felmérésben.

GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Hasonló kutatásaink

FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD