eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Már okostelefon-felhasználó a magyar lakosság több mint ¼-e

2013. május 17.

A magyar felnőttek 29 százalékának volt okostelefonja tavaly év végén. A 2,4 millió okostelefont főleg a fiatalok, a férfiak, az iskolázottabbak és a budapestiek birtokolják. A használók 60 százaléka szokott internetezni telefonján, ennél valamivel kevesebben emaileznek és látogatják a közösségi oldalakat telefonon – derül ki az eNET-Telekom Jelentés az internetgazdaságról felméréséből.

A fiatalok, a férfiak és az iskolázottabbak a fő okostelefon-használók

Magyarországon tavaly év végén 6,8 millió hagyományos mobiltelefon és 2,4 millió okostelefon volt használatban. A készülékállomány ugyanakkor csak azoknak a telefonoknak a számát mutatja meg, amelyek adatot forgalmaztak, azt nem, hogy ki hány telefont használ. Ehhez a lakossági felmérés adataira van szükség.

2012. december végén a magyar felnőtt lakosság 29 százalékának volt okostelefonja. A férfiak, a fiatalok, a magasabb iskolai végzettségűek, illetve a fővárosban és a megyeszékhelyeken lakók körében átlag feletti az okostelefon-használat. Az alkalmazások letöltéséből kiderül, hogy ők intenzívebb mobilhasználók is.

 1. ÁBRA – HAGYOMÁNYOS VS. OKOSTELEFON HASZNÁLAT

Érdekes adat, hogy az okostelefon-használók több mint 60 százaléka szokott internetezni a telefonján. Vagyis az okostelefon-tulajdonosok harmada egyelőre nem él telefonja egyik legfontosabb képességével, sem mobilinternet szolgáltatás, sem WiFi használatával. Ugyanakkor az okostelefonnal rendelkező iskolázott, fővárosi, fiatal férfiak mintegy 70 százaléka mobilnetezik.

2. ÁBRA – SZOKOTT-E INTERNETEZNI A MOBILTELEFONJÁN?

(az igen válaszok aránya)

 

Emailt a felhasználók 53 százaléka olvas az okostelefonján. A legaktívabb, budapesti csoport 72 százalékban levelezik a telefonján.

3. ÁBRA – MEGKAPJA-E AZ E-MAILJEIT A MOBILTELEFONJÁN?

(az igen válaszok aránya)

 

A közösségi oldalak látogatottsága majdnem olyan népszerű, mint az emailezés, az okostelefon-felhasználók 45 százaléka rendszeresen látogat ilyen oldalakat telefonján. Sőt, a községekben, falvakban élők közül többen látogatják a közösségi oldalakat, mint ahányan emailt használnak. A Facebook-ot valamivel több mint 1,2 millió felhasználó nézi okostelefonján is Magyarországon.

4. ÁBRA – SZOKOTT-E KÖZÖSSÉGI OLDALAKAT LÁTOGATNI A MOBILTELEFONJÁN?

(az igen válaszok aránya)

 

A MultiSIM-ek piaca: egy előfizetéssel több mobileszközt kiszolgálni

A legkülönbözőbb méretű érintőképernyős kijelzőkkel jelennek meg a hordozható okos eszközök. A különböző kategóriák elnevezései inkább csak a marketingüzenetek miatt jönnek létre, a képernyők mérete alapján. A készülékek funkciói az alkalmazásokkal (applikációkkal) szinte korlátlanná váltak. A felhasználók megszokták, hogy a mobil eszközök internet elérését WiFi-n keresztül vagy mobilinternet-előfizetéssel oldják meg. Utóbbihoz a SIM kártyát egyszerre egy eszközbe tudják betenni, de ennek nem feltétlenül kell így lennie.

Olyan mobiltelefonok már régóta léteznek – és igen népszerűek Indiában és Oroszországban – amelyekbe két SIM kártyát is bele lehet tenni. A MultiSIM szolgáltatás ezzel szemben arra épít, hogy egy előfizetéssel lehessen több mobil eszközt – például okostelefont és tabletet – kiszolgálni, akár telefonálásról, akár mobilinternetről van szó. A mobilinternet-előfizetések adataiból ugyanis látszik, hogy a felhasználók közel 40 százaléka a jelenlegi előfizetését többféle eszközön is használja.

5. ÁBRA – A MOBILINTERNET-ELŐFIZETÉSEKET HÁNYFÉLE ESZKÖZÖN HASZNÁLJA?

A több eszközös kiszolgálást megvalósító szolgáltatások már a világ jó néhány országában elérhetők. Elsőként Spanyolországban a Movistar kínált „iPad for iPhone” csomagot 2010-től, 2013-tól pedig Magyarországon is megjelentek ilyen ajánlatok.

eNET – Telekom

A felmérést az eNET 2013. februárban készítette, a 15 évesnél idősebb, mobiltelefont használó lakosság körében 1000 fős (nem, kor, iskolai végzettség, településtípus szerint) reprezentatív mintán, CATI módszertan (számítógéppel támogatott telefonos interjúk) segítségével. Az elemzéshez a nem, kor, iskolai végzettség, településtípus ismérveket együttesen figyelembe vevő súlyozást használtunk. Az eredmények a saját tulajdonú eszközökre és előfizetésekre vonatkoznak, a céges eszközöket és előfizetéseket nem tartalmazzák.

Hasonló kutatásaink

  • Okostelefon: utat nyit a kütyüknek
    Újabb generációváltás zajlik a mobiltelefóniában, a 4G, vagy más néven LTE mobil szélessávú hálózatok fokozatosan terjednek el világszerte, így Magyarországon is. De vajon mit érzékelnek ebből a fe...
  • A jó mobilreklám ismérve, hogy tájékoztat
    A mobilhirdetések egyre elterjedtebbé válnak hazánkban, amikkel mára tömegeket lehet elérni. Jelenleg a mobiljukon netet használók 79 százaléka, azaz 2,9 millió fő szokott készülékén mobilhirdetése...
  • Zene okostelefonos füleimnek
    A felnőtt magyar netezők 98%-a legalább havonta egyszer hallgat zenét, közel kétharmaduk számára a zenehallgatás az élet 10 legfontosabb dolgainak egyike. Nem véletlen tehát, hogy az okostelefonok ...
  • A mobilinternet sikert hozott az internetelérési technológiák versenyében
    2009 első félévének végén az internet-előfizetések száma meghaladta a 2,4 milliót Magyarországon, az elmúlt egy évben a növekedés motorja a mobilinternet szolgáltatás volt. Magyarországon a lakossá...
FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD