eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Miért vesznek tabletet?

2011. április 27.

19695_philips_tablet2010 februárjában az első iPad megjelenésekor a felhasználók többségében jogosan merült fel a kérdés „Miért vegyek tabletet?” Most, egy év elteltével, az iPad 2 hazai premierje kapcsán a kérdés aktuálisabb, mint valaha. Idén várhatóan nagyságrendileg annyi tabletet értékesítenek világszinten, mint az utóbbi évek mobil-pc piacát fenekestül felforgató netbookot, ezért amíg 2010 a piacra lépés miatt marad emlékezetes, addig idén várhatóan tömegtermékké válnak itthon is a tabletek – derül ki a GKIeNET – T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról kutatásából.

Az elmúlt egy év során a kütyükre fogékony vásárlókon túlmenően sokan feltették maguknak ezt a kérdést, és 17 millióan a tablet vásárlás mellett döntöttek – számol be az IDC márciusi jelentésében, mely a tabletek tavalyi nemzetközi világszintű eladásait összegzi. A növekedés dinamikus, amíg az első negyedévben 2 millió darabot adtak el ezekből a készülékekből, addig a negyedik negyedévre ez a szám átlépte a 10 milliót. Azonban mára az eldöntöttnek látszik, hogy a netbook piac nem szűnik meg, csak némiképp átpozícionálódik, és megmarad a laptopok alsó kategóriás képviselőjeként.

Tartalomkészítés vs. tartalomfogyasztás

A felhasználók tevékenységük alapján megkülönböztethetők tartalomkészítés, vagy tartalomfogyasztás szempontjából. Azt könnyen beláthatjuk, hogy tartalomkészítésre a laptopok és a netbook-ok (ha csak a hordozható eszközöknél maradunk) alkalmasabbak a ma kapható, részben mobilplatformokból kinőtt operációs rendszerekkel ellátott tabletekhez képest. Azonban egy amerikai felmérés arra is rávilágít, hogy egy átlagfelhasználó egész napját vizsgálva mindössze 25%-nyi időt tölt tartalomkészítéssel, és a nap maradék 75%-ában csupán tartalmat fogyaszt, böngészik, videót- filmet néz, e-bookot olvas, játszik. Ezekre a tevékenységekre viszont kevés kényelmesebb megoldás létezik, mint a tablet.

1. ábra – Tartalomkészítés vs. tartalomfogyasztás

tablet_ábra

Forrás: GKIeNET – T-Mobile

Az internetezőknek mindig szükségük lesz nagy számítási kapacitású eszközökre, legyen az laptop vagy asztali PC, hogy komolyabb munkákat végezhessenek, grafikai alkalmazásokat futtathassanak, hosszú, összetett e-maileket írhassanak, rendezhessék videó mappáikat, vagy szerkeszthessék a családi fotóalbumaikat. Ennél fogva, ha a mindennapokban fontosabb a tartalomkészítés, akkor egy laptop, vagy felsőkategóriás netbook mindenképpen jobb választás. Egy mobil eszköz kapcsán általában mindenki értékeli, ha az kicsi, és könnyű, de az apró kijelző és a virtuális billentyűzet nem segítik eléggé a produktív tevékenységeket. Persze, sokan kötnek kompromisszumot, de hosszútávon jellegüknél fogva nem alkalmasak összetett feladatok elvégzésére.

Amint eljön a nap azon része, amikor a kikapcsolódásé és tartalomfogyasztásé a főszerep, a tabletek gyakorlatilag verhetetlenek. Az okostelefonokhoz hasonlóan könnyen hordozhatók, ám azoknál egy jóval kényelmesebb, egyszerűbb és rugalmasabb módját jelentik az internetezésnek, videó nézésnek, zenehallgatásnak, játéknak, vagy akár e-book olvasásnak. A tabletek használatának elsajátítása, nem igényel sokórányi kézikönyvbújást köszönhetően az érintés érzékeny kijelzőknek, melyekkel bármilyen tevékenység elvégezhető.

Netbook vs. PC

Egy 2010-es felmérés szerint, melyet a Retrevo Amerika legnagyobb szórakoztató elektronikai termékeket tesztelő és forgalmazó hálózata készített vásárlói között, kimutatta, hogy 1000 vásárlásból 780 tablet mellett dönt a netbookkal szemben. Idén becslések szerint 50 millió tablet találhat gazdára a világban, ami a netbookok számaival azonos, de 2012-re a tablet piac meg is haladhatja az alsó kategóriás 11-12 colos netbook-ok értékesítési volumenét.
A netbook gyártók ma már sokkal inkább a laptopok alsó kategóriájaként pozícionálják termékeiket, viszont az eladási adatokból látható, hogy az otthoni asztali PC-k korábbi elsődleges „számítógép szerepe” megszűnni látszik – ami persze ez nem csak kizárólag a tabletek megjelenésének köszönhető. A felhasználói igények a hordozható eszközök felé terelik a gyártókat, mert egyre több felhasználó bárhol bármikor hozzá akar férni az általa kívánt tartalomhoz.

Forradalom még nincs

Magyarországon még korai a tabletek forradalmáról beszélni, de az kereslet élénkülése már érzékelhető. 2010-ben közel 420 ezer hordozható számítógépet adtak el, amiből megközelítőleg 25%-ot tesznek ki az ultra hordozható netbook-ok. Noha a tabletek kezelése és megjelenése is sokkal közelebb áll az átlag felhasználók igényeihez, itthon még csak a korai befogadók körében népszerűek ezek az eszközök. A tabletek terjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagok esetén a készülékekre támogatási kedvezményt adnak, ahogy a mobiltelefonok esetében is.

 


Hasonló kutatásaink

  • Internet: nem tudunk élni nélküled!
    Újabb és újabb generációk felnövekedésével egyre szélesebb lesz azok tábora, akik életét a technológiai vívmányok határozzák meg. A digitális életmód révén erős kötődés alakul ki bennük az internet...
  • Ideje készülődni, jön a nagy karácsonyi roham!
    Az egész éves online kiskereskedelmi forgalom negyede a karácsonyi időszakra esik. Akárcsak tavaly, az idei évben is várhatóan a tabletek lesznek a legnépszerűbb ajándékok a fa alatt. Az eNET – Tel...
  • Beköszönt a tabletek korszaka
    Miközben napjaink átalakuló digitális környezetében hazánkban is évről évre csökken a PC-k eladása, a főleg tartalomfogyasztásra szolgáló tabletek térhódításának köszönhetően a médiafogyasztás mind...
  • A jó mobilreklám ismérve, hogy tájékoztat
    A mobilhirdetések egyre elterjedtebbé válnak hazánkban, amikkel mára tömegeket lehet elérni. Jelenleg a mobiljukon netet használók 79 százaléka, azaz 2,9 millió fő szokott készülékén mobilhirdetése...
FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD