eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Négyből hárman játszanának jó ügyért a mobiljukon

2016. május 03.

Az okostelefonok és tabletek terjedésének köszönhetően a bárhol és bármikor játszható mobiljátékok népszerűsége is dinamikusan nő: hazánkban mára 2,8 millió okostelefon-használó és 1,1 millió tablet-használó szokott készülékén mobiljátékokkal játszani. Bár a felhasználók elsősorban szórakoztató, unaloműző tevékenységként tekintenek a mobiljátékokra, az inspirálná őket, ha a játék nemes célt is szolgálhatna, például ha egy betegség megelőzése vagy gyógyítása érdekében játszhatnának – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatásából, amely a mobiljátékok világával foglalkozik.

Játék határok nélkül

Az eNET 2016 áprilisában végzett online kutatása alapján a felnőtt magyar internetezők életének szerves része a játék, legyen szó akár logikai és kvízjátékról, társasjátékról, kártyáról, szerencsejátékról vagy számítógépes játékról. Nem véletlen, hogy 71 százalékuk szokott játékokat vásárolni, és nem is csak a család kiskorú tagjainak, hanem akár saját magának, felnőtt barátainak és rokonainak is.

Az okoseszközök terjedése továbbra is megállíthatatlan: mára a felnőtt magyar netezők 78 százaléka használ okostelefont, tabletet pedig 32 százalékuk. Az okoseszközök térhódításával a hagyományosnak tekinthető játékok mellett megjelent a játékok egy új, bárhol és bármikor játszható formája is: a mobiljáték. Többé nincs szükség arra, hogy például utazáshoz kézi konzolt vagy unaloműző játékot vigyünk magunkkal, hiszen az okostelefonunk és/vagy a tabletünk amúgy is mindig velünk van, így bármikor játszhatunk kedvenc játékunkkal vagy válogathatunk az alkalmazásboltok széles kínálatából is. A mobiljátékok nyújtotta szabadság egyre többeket hódít meg: mára 2,8 millió okostelefon-használó és 1,1 millió tablet-használó szokott készülékén rendszeresen játszani, és többségük legalább heti rendszerességgel teszi ezt.

2016_05_03_kep_1

Rövid üresjáratokat töltünk ki a mobiljátékokkal

Míg a hagyományos és a számítógépes játékok fő célja, hogy hosszabb időre lekössék a figyelmünket, addig a mobiljáték jellemzően rövidebb idejű elfoglaltság, tökéletes megoldás az „üresjáratok” kitöltésére. A netezők is egyértelműen szórakoztató, unaloműző tevékenyégként tekintenek rá, ennek megfelelően leginkább pihenés (61%) és utazás, közlekedés (53%) közben játszanak mobiljátékkal.

Bár a válaszadók között akad, aki egyenesen mobiljáték-függőnek vallja magát, a fentieknek megfelelően a többség nem érzi úgy, hogy a játékkal családjától, barátaitól rabolna el időt, hiszen általában akkor játszanak, mikor egyedül vannak, és nem is töltenek el vele túl sok időt. Az egy napra jutó átlagos játékidő többségüknél hétköznap és hétvégén egyaránt fél óránál kevesebb. Ráadásul sokaknak a családtagjai, barátai is szívesen játszanak okoseszközeiken, így a mobiljáték akár közös program is lehet, hiszen online akkor is játszhatnak egymással, ha éppen nincsenek együtt.

A mobiljátékok típusát tekintve a szójáték a hazai kedvenc 41 százalékkal, ezt követi a kártyajáték (37%), a stratégiai játék (33%) és a kirakós játék (27%).

2016_05_03_kep_2

Szívesen játszunk jó ügyért

A mobiljáték azonban nemcsak szórakozás lehet, hanem szolgálhat akár társadalmilag hasznos ügyet is, például adatokat gyűjthet a felhasználókról valamilyen betegség megelőzése vagy gyógyítása érdekében. Ilyen játékról egyelőre még csak a felnőtt magyar netezők 11 százaléka hallott.

A válaszadók egy ilyen játék letöltését a legnagyobb arányban attól tették függővé, hogy van-e anyagi vonzata (59%); mennyire érdekes (53%), illetve mit kell egy ilyen játékban csinálni (41%). Mindemellett természetesen a névtelenséget (50%) és az adatkezelési jogszabályok maradéktalan betartását (48%) is kiemelkedő fontosságúnak ítélték meg a játék használata során.

Mindazonáltal az okoseszköz-használók nyitottnak mutatkoztak az ilyen típusú játékokra: 73 százalékukat inspirálná, ha mobiljáték használatával egyúttal egy jó ügyet támogathatna, 62% az ismerőseinek is ajánlaná, 57% pedig akár több időt is áldozna mobiljátékra, ha ezzel betegségek gyógyítását segíthetné elő. Csupán 9 százalék válaszolta azt, hogy semmiképp sem töltene le egy ilyen játékot.

A mobiljátékok kiszélesítették a játékra vágyók lehetőségeit: okostelefonjuknak, illetve tabletjüknek köszönhetően többé nincsenek se helyhez, se időhöz kötve, ha játékról van szó. Mára a mobiljáték azonban nemcsak a szórakozás eszköze lehet, hanem akár segítséget is nyújthat egy betegség megelőzésében vagy gyógyításában, így játszva támogathatunk egy jó ügyet is.

eNET – Telekom

Hasonló kutatásaink

  • A jó mobilreklám ismérve, hogy tájékoztat
    A mobilhirdetések egyre elterjedtebbé válnak hazánkban, amikkel mára tömegeket lehet elérni. Jelenleg a mobiljukon netet használók 79 százaléka, azaz 2,9 millió fő szokott készülékén mobilhirdetése...
  • Olimpia tévében és neten: 600 ezren már okostelefonon is szurkolnak
    // A felnőtt magyar internetezők elkötelezett szurkolók: 69 százalékuk, azaz több mint 3 és félmillió fő tervezi figyelemmel kísérni a riói olimpiát. Tízből hét válaszadó pedig minden olyan verse...
  • Internet: nem tudunk élni nélküled!
    Újabb és újabb generációk felnövekedésével egyre szélesebb lesz azok tábora, akik életét a technológiai vívmányok határozzák meg. A digitális életmód révén erős kötődés alakul ki bennük az internet...
  • Okostelefonok: megvan a kétharmad!
    Az okostelefonok és a mobilinternet meghódították a felnőtt magyar internetezőket. Mára a netezők kétharmada, azaz 3,3 millió fő okostelefon-használó, közülük 2 millióan használnak mobilinternetet ...
FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD