eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Beköszönt a tabletek korszaka

2013. január 08.

Miközben napjaink átalakuló digitális környezetében hazánkban is évről évre csökken a PC-k eladása, a főleg tartalomfogyasztásra szolgáló tabletek térhódításának köszönhetően a médiafogyasztás minden eddiginél változatosabb. 2012-ben itthon több mint 65 ezer táblagép talált gazdára a teljes hazai állomány pedig átlépte a 150 ezer darabot. Használatuk azonban a vártnál sokkal inkább helyhez kötött, és minden más eszközénél intenzívebb – derül ki az eNET – Telekom: „Jelentés az internetgazdaságról” című kutatásából.

Sok képernyő – eltérő használat

Nemrég a digitális tartalmak kapcsán a fogyasztók még csak a személyi számítógépeikre hagyatkozhattak, ma már viszont eszközök széles skálája áll rendelkezésre. Az újonnan megjelent képernyők már képesek kiváltani tartalomfogyasztás terén a laptopokat és számítógépeket. A trendeket pedig az eladások is tükrözik: az IDC adatai szerint 2012 harmadik negyedévének végéig 43 ezer tabletet és 120 ezer számítógépet értékesítettek itthon mely számok az évvégéig 65 ezerre és 145 ezerre bővültek, ez pedig azt jelenti, hogy az ünnepi időszakban már ugyanannyi tablet talált gazdára, mint amennyi PC. A különböző eszközökön történő médiafogyasztás azonban más és más használati attitűdöket takar, melyek közül a tablet rendelkezik a legérdekesebb jellemzőkkel.

Tartalomfogyasztási eszköz

Az eNET legfrissebb kutatása a táblagépek használati szokásait vizsgálta, így részletes képet ad a használat helyét és idejét illetően. A nemzetközi trendekhez hasonlóan a táblagép használat hazánkban is elsősorban otthoni tevékenység, a magyar felhasználók 55%-ban otthon, 4%-ban utazás, tömegközlekedés közben és csak 5%-ban használják a munkahelyen, melynek valószínűsíthetően az az oka, hogy a táblagép elsősorban tartalomfogyasztási és nem tartalom előállító vagy munkaeszköz.

1. ábra – A táblagépek és okostelefonok jellemző használati helyei időarányos bontásban

Forrás: eNET

Az okostelefonok jellemző használati helyeivel párhuzamba állítva a tabletek otthoni környezetben történő használata szembetűnő:

Használatuk 51%-ban tévénézés közben vagy az ágyban történik, azaz egyértelműen otthoni szabadidős tevékenységnek minősül. Emellett a használatban több olyan alkalom is van, melyben társasági használatról vagy nem egyedül történő használatról van szó.

A használat ciklusait vizsgálva a táblagépek használata hétköznapokon kora reggeli órákban felszökik, megelőzi az okostelefont és a számítógépeket is – ez a reggeli, otthoni hírfogyasztás periódusa. A nappali órák nagy részében a számítógép az úr, ezek a munkaórák, ilyenkor az eszköz egyben munkaeszköz is. Az éjszakai órákban azonban újra a tabletek kerülnek előtérbe, erőteljes kiugrást mutatva este 9 és éjfél között – ez az az időszak, mikor a tévézés közbeni és ágyban történő otthoni szabadidős használat zajlik, és ez az időszak egyben a legintenzívebb is, a felhasználók 62%-a ilyenkor használja készülékét.

A használat időtartamára további adatokkal szolgál a kutatás, mely szerint a táblagép használók 60%-a legalább 1 órán át használja naponta készülékét. Összevetve az átlagos (aktív és passzív) tévézéssel töltött napi idővel – mely hazánkban 2,7 óra volt 2011-ben – ez egy igen magas érték, ami feltehetőleg komolyan befolyásolja a táblagép használók szabadidős és így médiafogyasztási tevékenységét.

Már többet táblagépezünk, mint amennyit olvasunk

Az eNET kutatásából választ kapunk arra is, hogy mennyiben befolyásolja a táblagép használat egyéb tartalmak fogyasztását, illetve tartalomfogyasztási eszközök használatát. Az adatokból látható, hogy a táblagép használók 34%-a többet használja táblagépét, mint amennyit tévét néz, míg 43%-uk többet táblagépezik, mint amennyit számítógép használattal tölt.

2. ábra – Több időt töltök Táblagép használattal, mint amennyit…

Forrás: eNET

A számítógépekkel versenyeznek

Bár értékesítésben rekord év áll a tabletek mögött idén, jelenleg még nem váltak egyik tartalom esetében sem legfőbb fogyasztási eszközzé, a legtöbb esetben az okostelefonokhoz nagyon hasonló fogyasztási aktivitás látható. Emellett az is egyértelmű, hogy a táblagépek a tartalomtípusok mindegyikénél megjelennek, mint fontos fogyasztási platform, versenyhelyzetet teremtve az adott tartalomtípus fő fogyasztási eszköze számára.

3. ábra – A táblagépek pozíciója kiemelt tartalmak fogyasztása terén (az adott eszközön leggyakrabban fogyasztók aránya)

Forrás: eNET

A legfőbb versenytárs azonban a számítógép, és bár a tabletek tartalom tekintetében még nem tudnak igazából „többet” nyújtani, mint a számítógépek – mivel a tartalom adott az internet által – de mobilitásuknak és könnyű használhatóságuknak köszönhetően fokozatosan kezdik kiszorítani a szabadidős tartalomfogyasztásból a számítógépeket.

Az audiovizuális tartalmak esetén és azon belül is a televíziós tartalmak fogyasztásában a tévé helyzete még továbbra is nagyon erős – itt szintén fontos szerepet játszanak a fizikai termékjellemzők – de az internethasználat tévénézést csökkentő hatása és a táblagép használat jellemző ideje (éjjel, a klasszikus tévézési csúcson) figyelmeztető jel. A táblagép, mint második vagy (az okostelefon mellett) harmadik képernyő megosztja a szerkesztett műsorok nézésére fordított figyelmet és időt is – a televíziós szolgáltatások üzleti modelljének mélyén pedig mindig a nézettség lapul, a rá fordítható idő pedig szűkös erőforrás, melyért – úgy tűnik – a tabletek is bejelentkeztek.

eNET – Telekom

A kutatás 2012 októberében készült, 1000 fős mintából, országosan reprezentatívan 15 és 65 éves kor között. 900 fő online lekérdezésen keresztül, 100 fő (50-65 év között) pedig telefonon keresztül válaszolt, ezzel biztosítva a reprezentativitást.

Hasonló kutatásaink

  • Internet: nem tudunk élni nélküled!
    Újabb és újabb generációk felnövekedésével egyre szélesebb lesz azok tábora, akik életét a technológiai vívmányok határozzák meg. A digitális életmód révén erős kötődés alakul ki bennük az internet...
  • Ideje készülődni, jön a nagy karácsonyi roham!
    Az egész éves online kiskereskedelmi forgalom negyede a karácsonyi időszakra esik. Akárcsak tavaly, az idei évben is várhatóan a tabletek lesznek a legnépszerűbb ajándékok a fa alatt. Az eNET – Tel...
  • Miért vesznek tabletet?
    2010 februárjában az első iPad megjelenésekor a felhasználók többségében jogosan merült fel a kérdés „Miért vegyek tabletet?” Most, egy év elteltével, az iPad 2 hazai premierje kapcsán a kérdés akt...
  • A tévé kiszabadul a lakásból: tévézés az okoseszközök korában
    Az online elérhető tartalmak és az okoseszközök véget vetnek a hagyományos tévézés aranykorának. Ma már nem csupán valós időben nézzük a televízióban sugárzott műsorokat, hanem rögzítjük és visszan...
FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD