eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.

Üzleti játékok, játékos üzletek – hódítanak az online szerepjátékok

2010. július 12.

Business Graph with  arrowMagyarországon 2,3 millió fő játszik valamilyen rendszerességgel online játékkal, s közülük egyre többen vannak, akik a sokszereplős online játékokkal (MMOG-kel) tölti szabadidejüket. A már több mint 670 ezer fős hazai MMOG tábor éppúgy játszik stratégiai játékokkal, mint online szerepjátékokkal – derül ki GKIeNET – T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról kutatásából.

Feltörekvő online játékipar

Két évvel ezelőtt, 2008-ban, még szenzációnak számított az a Strategy Analytics által készített felmérés amely kimutatta, hogy az Egyesült Államokban a videojáték ipar értékesítési adatai szerint meghaladták mind a filmipar, mind a zeneipar kiskereskedelmi forgalomban lévő adathordozóiból származó árbevételeket. A hardcore játékok közé sorolható többszereplős internetes játékok (Massively Multiplayer Online Game – MMOG) felhasználói tábora az egész világon évről-évre emelkedik, és az egyre jobb háromdimenziós megjelenítés lehetőségével egyre több játéktípus is jött létre.

1. ábra Sokszereplős internetes játéktípusok (MMOG-k)
MMO jatekipar

Az MMOG-ken belül többféle játéktípust lehet megkülönböztetni, melyek közül a legnépszerűbbek:

  • az MMOFPS-ek (Massively Multiplayer Online First Person Shooter, vagyis sokszereplős internetes belül nézős lövöldözős játékok) amelyben a felhasználók együttesen, vagy egymás ellen küzdve oldanak meg harci feladatokat;
  • az MMORTS-ek (MMO Real Time Strategy, vagyis sokszereplős internetes stratégiai játékok), ahol akár több ezer játékos egyszerre is megvalósíthat stratégiai feladatokat;
  • az MMORPG-k (MMO role-playing game, vagyis masszívan többszereplős online szerepjátékok).

Ugyanakkor a felsoroltakon kívül már majdnem minden játéktípusból készült olyan, amelyet csak internet kapcsolaton keresztül lehet igénybe venni (menedzsment játékok; sportjátékok; versenyjátékok; szociális játékok, mint pl. a Second Life stb.).
Az MMORPG játékok egyértelműen a legtöbb felhasználót vonzzák, a legtöbb játékfejlesztés is a masszívan többszereplős online szerepjátékok létrehozására irányul (a Wikipedia szerint több mint kétszáz, a www.onrpg.com szerint több mint háromszáz MMORPG létezik a világban), a játékok megközelítőleg 70%-a pedig képzelt (fantasy) világban játszódik. A Magyarországon is legnépszerűbbnek számító World of Warcraft havidíja megközelítőleg 13 euró, ami kb. 3600 Ft-os kiadást jelent egy játékosnak.

Magyar online játékosok

A GKIeNET – T-Mobile 2010. áprilisban 1500 fő megkérdezésével készített felmérése alapján a magyar internetezők 65 százaléka, vagyis 2,3 millió fő játszik valamilyen rendszerességgel online játékkal, (a 14-74 éves magyar lakosságból 2009 végén 3,5 millió fő volt internetezőnek tekinthető). A már több mint 670 ezer fős hazai MMOG tábor éppúgy játszik stratégiai játékokkal, mint online szerepjátékokkal. Közülük a legtöbb magyarországi MMOG felhasználó a 18-29 éves internetezők közül kerül ki (346 ezer fő), míg arányaiban a 15-17 éves korosztályban játszanak a legtöbben (250 ezer fő, a korcsoport internet felhasználóinak 84%-a). A 30-39 és a 40-59 évesek között az arány már jóval alacsonyabb (az előbbi esetében 58 ezer fő, míg az utóbbi esetében 17 ezer fő játszik valamilyen rendszerességgel valamilyen MMOG játékkal).

2. ábra Sokszereplős internetes játékok (MMOG-k) magyarországi felhasználói tábora

MMOG felhasznalok

Forrás: GKIeNET – T-Mobile

A gazdasági recesszió ellenére mind a játékkonzolokra, mind a PC-kre fejlesztett MMOG játékok piaca növekedni tud Magyarországon, a kutatás során megkérdezett játékosok 72%-a havi szinten elfogadhatónak tart 2000 Ft körüli kiadást kedvenc játékára.

Hasonló kutatásaink

FŐBB KUTATÁSI TÉMÁINK
bónusz/kupon, e-kereskedelem, e-kormányzat, e-pénzügyek, e-turizmus, elektronikus hírközlés, frekvencia, információs társadalom, informatikai biztonság, internet-előfizetés, internet-gazdaság, internet-használat, internet-hozzáférés, internet-penetráció, internetbank, internetes kereskedelem, K+F, karácsony, közösségi oldal, média, mobil fizetés, mobil pénztárca, mobil vásárlás, mobilinternet, mobiljáték, mobiltelefon, NGN, okostelefon, online játék, online vásárlás, PC, tablet, távközlés, TV, videómegosztás, VoD